Restric?ionarea excesiv? a informa?iei de?inute de Agentul guvernamental - neconstitu?ional?

18 05 2016

La 18 mai 2016, Curtea Constitu?ional? a pronun?at hot?rârea privind excep?ia de neconstitu?ionalitate a articolului 10 alin. (4) din Legea cu privire la Agentul guvernamental nr. 151 din 30 iulie 2015 (sesizarea 29g/2016). La originea cauzei se afl? excep?ia de neconstitu?ionalitate a articolului 10 alin. (4) din Legea nr. 151 din 30 iulie 2015 cu privire la Agentul guvernamental, ridicat? de Vitalie Zama, reprezentantul asocia?iei ob?te?ti „Juri?tii pentru Drepturile Omului" în dosarul nr. 2-674/16, pendinte pe rolul Judec?toriei Buiucani, mun. Chi?in?u. În conformitate cu articolul 10 alin. (4) din Legea cu privire la Agentul guvernamental nr. 151 din 30 iulie 2015, prevederile Legii nr. 982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informa?ie nu se aplic? coresponden?ei Agentului guvernamental cu Curtea European? ?i cu alte autorit??i, precum ?i materialelor din dosarele ce se afl? în procedura Agentului guvernamental. Autorul excep?iei de neconstitu?ionalitate a pretins c? dispozi?iile articolului 10 alin. (4) din Legea cu privire la Agentul guvernamental, care limiteaz? accesul la anumite categorii de informa?ii de?inute de Agentul guvernamental în contextul reprezent?rii Guvernului în fa?a Cur?ii Europene, contravin articolelor 1, 4, 34 ?i 54 din Constitu?ie. Sesizarea a fost examinat? de c?tre Curtea Constitu?ional?, în urm?toarea componen??: Dl Alexandru TÄ‚NASE, pre?edinte, Dl Aurel BÄ‚IE?U, Dl Igor DOLEA, Dl Tudor PANÈšÎRU Dl Victor POPA, judec?tori Concluziile Cur?ii Audiind argumentele p?r?ilor ?i examinând materialele dosarului, Curtea a re?inut c? articolul 34 din Constitu?ie garanteaz? persoanei dreptul de a avea acces la orice informa?ie de interes public. Autorit??ile publice, potrivit competen?elor ce le revin, sunt obligate s? asigure informarea corect? a cet??enilor asupra treburilor publice ?i asupra problemelor de interes personal. Curtea a subliniat c? dreptul la informa?ie nu poate fi asigurat decât printr-un nivel adecvat al transparen?ei autorit??ilor publice. În jurispruden?a sa, Curtea a men?ionat c? dreptul la informa?ie poate fi supus unor restric?ii în vederea protej?rii cet??enilor ?i a siguran?ei na?ionale dac? restric?ia urm?re?te un scop legitim, este necesar? într-o societate democratic?, propor?ional? cu situa?ia care a determinat-o ?i nu aduce atingere existen?ei dreptului sau a libert??ii în sine. În spe??, Curtea a re?inut c? potrivit art. 10 alin. (4) din Legea cu privire la Agentul guvernamental, prevederile Legii privind accesul la informa?ie nu sunt aplicabile informa?iilor de?inute de Agentul guvernamental în exercitarea atribu?iilor sale ?i anume: 1) coresponden?ei Agentului guvernamental cu Curtea European? ?i cu alte autorit??i; 2) materialelor din dosarele ce se afl? în procedura Agentului guvernamental. Curtea a men?ionat c?, potrivit art.6 din lege, Agentul guvernamental este obligat: 1) s? respecte caracterul confiden?ial al procedurilor ?i informa?iilor în cazurile reglement?rii amiabile, precum ?i în alte cazuri prev?zute de Regulamentul Cur?ii Europene; 2) s? protejeze confiden?ialitatea identit??ii reclamantului în cazurile dispuse de Curtea European?, precum ?i datele cu caracter personal care se con?in în materialele cauzelor aflate în posesia sa. Curtea a re?inut c? diverse categorii de informa?ii sunt deja protejate de Legea privind accesul la informa?ie, Legea privind protec?ia datelor cu caracter personal, Legea cu privire la secretul de stat. În acest context, Curtea a observat c? norma contestat? este o norm? de blanchet? care instituie restric?ii excesive la informa?ia aflat? în posesia Agentului guvernamental ?i nu permite individualizarea categoriilor de informa?ii care urmeaz? a fi restric?ionate publicului. Pentru considerentele enun?ate, Curtea a conchis c? norma contestat? nu asigur? un just echilibru între dreptul de acces la informa?ie ?i protec?ia drepturilor altor persoane. Pornind de la argumentele invocate mai sus, Curtea Constitu?ional? a admis excep?ia de neconstitu?ionalitate ?i a recunoscut neconstitu?ional alineatul (4) al articolului 10 din Legea cu privire la Agentul guvernamental. Hot?rârea Cur?ii Constitu?ionale este definitiv?, nu poate fi supus? nici unei c?i de atac, intr? în vigoare la data adopt?rii ?i se public? în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Foto: www.constcourt.md