|
|
|||||||
Despre noi Curtea European? Procedura în fa?a Cur?ii Executarea hot?rârilor CtEDO Cauze moldovene?ti DO în Moldova Proiecte curente Proiecte implementate | ||||||||
|
CtEDO a comunicat Guvernului Moldovei cererea T?nase ?i Chirtoac? c. Moldovei 19 08 2008 La 17 iunie 2008, Curtea European? a Drepturilor Omului (Curtea) a comunicat Guvernului Republicii Moldova cererea T?nase ?i Chirtoac? c. Moldovei (cererea nr. 7/08), care a fost depus? la 27 decembrie 2007. În fa?a Cur?ii, reclaman?ii sunt reprezenta?i de c?tre dra Janeta HANGANU, avocat din Chi?in?u. Circumstan?ele cauzei În aceast? cauz?, reclaman?ii, Alexandru TÄ‚NASE ?i Dorin CHIRTOACÄ‚, de?in cet??enia Republicii Moldovei ?i pe cea a României. Dup? declararea independen?ei Republicii Moldova, cet??enii Moldovei nu aveau dreptul de a de?ine cet??enia altui stat. Totu?i, la 5 iunie 2003, Parlamentul Moldovei a amendat Legea cet??eniei ?i a acordat cet??enilor moldoveni f?r? discriminare dreptul la pluralitatea de cet??enii. În decembrie 2005 ?i octombrie 2006, ambii reclaman?i au ob?inut pa?apoarte române?ti. În 2005, dl Chirtoac? a devenit vicepre?edintele Partidului Liberal, un partid de opozi?ie, ?i, în iunie 2007, el a câ?tigat alegerile locale din Chi?in?u cu 61.17% ?i a devenit primarul municipiului. Potrivit unui sondaj organizat în noiembrie 2007, dl Chirtoac? ocupa locul trei la categoria celui mai popular politician, dup? Pre?edintele ??rii ?i Primul-ministru. În iunie 2007, dl T?nase a devenit membru al Consiliului municipal Chi?in?u ?i, ulterior, a fost ales vicepre?edinte al Partidului Liberal Democrat, un partid de opozi?ie reprezentat în Parlament. La 11 octombrie 2007, Parlamentul a adoptat în prima lectur? un proiect de lege (Legea nr. 273) pentru modificarea ?i completarea unor acte legislative. Potrivit acestui proiect de lege, doar persoanele care de?ineau exclusiv cet??enia Moldovei puteau ocupa func?ii de conducere în guvern, activa în unele func?ii ale serviciului public ?i puteau fi candida?i la func?ia de deputat în Parlament. La 14 decembrie 2007, Comisia Consiliului Europei împotriva Rasismului ?i Intoleran?ei („ECRI) ?i-a exprimat îngrijorarea în privin?a proiectului de lege ?i a f?cut urm?toarele recomand?ri: "18. ECRI recomand? în mod hot?rât autorit??ilor moldovene?ti s? revizuiasc? proiectul de lege din 11 octombrie 2007 pentru modificarea ?i completarea unor acte legislative în vederea asigur?rii faptului c? acesta nu va înc?lca principiul nediscrimin?rii pe criterii de cet??enie ?i nici nu va submina toate beneficiile recentelor modific?ri ale legii cet??eniei de acordare a pluralit??ii de cet??enii." În acela?i timp, la 7 decembrie 2007, proiectul de lege men?ionat a fost adoptat de Parlament în lectur? final?. Totu?i, Pre?edintele ??rii a refuzat s?-l promulge ?i l-a restituit Parlamentului. Proiectul de lege a suferit ulterior unele modific?ri în sensul c? a fost redus? lista propus? cu func?iile din guvern ?i din serviciul public la care era limitat accesul de?in?torilor de cet??enie multipl?. Prevederile referitoare la alegerile legislative au fost, de asemenea, amendate în sensul c? persoanele cu dubl? sau multipl? cet??enie pot candida la alegeri, totu?i, la momentul înregistr?rii sale în calitate de candidat la func?ia de deputat, ele sunt obligate de a informa Comisia Electoral? Central? despre de?inerea cet??eniei altui stat ?i de a renun?a la cet??enia altui stat, la momentul valid?rii mandatului de deputat de c?tre Curtea Constitu?ional?. La 29 aprilie 2008, Pre?edintele a promulgat Legea nr. 273 ?i, la 13 mai 2008, ea a fost publicat? în Monitorul Oficial, astfel intrând în vigoare. Materiale neconven?ionale relevante Prevederile relevante ale Constitu?iei Republicii Moldova sunt urm?toarele: "Articolul 38. Dreptul de vot ?i dreptul de a fi ales (3) Dreptul de a fi ale?i le este garantat cet??enilor Republicii Moldova cu drept de vot, în condi?iile legii." Prevederile relevante ale Codului electoral, dup? cum a fost modificat de Legea nr. 273, care a fost adoptat? de Parlament la 7 decembrie 2007, dar care nu a fost promulgat? de c?tre Pre?edinte, sunt urm?toarele: "Articolul 75. Candida?ii la func?ia de deputat în Parlament Candida?i la func?ia de deputat în Parlament pot fi persoanele cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vârsta de 18 ani, de?in exclusiv cet??enia Republicii Moldova, au domiciliul în ?ar? ?i întrunesc condi?iile prev?zute de prezentul cod." Prevederile relevante ale Codului electoral, dup? cum a fost modificat de Legea nr. 273,care a intrat în vigoare la 13 mai 2008, sunt urm?toarele: "Articolul 75. Candida?ii la func?ia de deputat în Parlament (1) Candida?i la func?ia de deputat în Parlament pot fi persoanele cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vârsta de 18 ani, de?in cet??enia Republicii Moldova, au domiciliul în ?ar? ?i întrunesc condi?iile prev?zute de prezentul cod. (2) La momentul înregistr?rii sale în calitate de candidat la func?ia de deputat, persoana care de?ine cet??enia altui stat declar?, pe proprie r?spundere, de?inerea cet??eniei altui stat sau faptul depunerii documentelor pentru ob?inerea cet??eniei altui stat. (3) La momentul valid?rii mandatului de deputat, persoana specificat? la alin.(2) trebuie s? confirme documentar renun?area sau ini?ierea procedurii de renun?are la cet??enia altui stat ori retragerea cererii privind ob?inerea cet??eniei altui stat. (4) Nedeclararea de?inerii cet??eniei altui stat la momentul înregistr?rii în calitate de candidat la func?ia de deputat sau dobândirii acesteia în perioada exercit?rii mandatului este considerat? temei pentru anularea valid?rii mandatului de deputat de c?tre Curtea Constitu?ional? la sesizarea Comisiei Electorale Centrale." Art. 21 al Legii nr. 273 prevede urm?toarele: "(3) Pentru persoanele domiciliate în localit??ile din stânga Nistrului (Transnistria), incompatibilit??ile stabilite de prezenta lege se vor aplica doar în m?sura în care acestea vor fi stipulate de legisla?ia ce va reglementa statutul juridic special al Transnistriei." Prevederile relevante ale Conven?iei Europene cu privire la cet??enie sunt urm?toarele: "Articolul 17. Drepturile ?i obliga?iunile ce decurg din cet??enia multipl? 1) Cet??enii Statului Parte care posed? o alt? cet??enie au, pe teritoriul acestui Stat Parte unde tr?iesc, acelea?i drepturi ?i obliga?iuni ca ?i cet??enii acestui stat. 2) Dispozi?iile prezentului capitol nu se refer? la: a) normele de drept interna?ional cu privire la protec?ia diplomatic? sau consular?, acordat? de c?tre Statul Parte unuia dintre cet??enii s?i, dar care posed? concomitent ?i cet??enia altui stat; b) aplicarea normelor de drept interna?ional privat al Statelor P?r?i în cazurile ce se refer? la cet??enia multipl?." Aceast? Conven?ie a intrat în vigoare pentru Moldova la 1 martie 2000. Num?rul total de cet??eni moldoveni care de?in cet??enia român? nu este cunoscut. Potrivit unor surse, între 1991 ?i 2001, circa 95,000 de moldoveni au ob?inut cet??enie român?. Potrivit altor surse, num?rul este de 300,000. La 4 februarie 2007, pe parcursul unei emisiuni la canalul românesc ProTV, Pre?edintele României a declarat c?, la acea dat?, 800 de mii de cet??eni moldoveni au depus cereri de redobândire a cet??eniei române ?i c?, pân? la sfâr?itul acelui an, era posibil ca aceast? cifr? s? se ridice la 1.5 milioane din totalul de 3.8 milioane de locuitori ai Republicii Moldova. Preten?ii 1. Reclaman?ii s-au plâns, în temeiul articolului 3 al Protocolului nr. 1 la Conven?ie, c? dreptul lor de a candida la alegeri a fost înc?lcat. Potrivit lor, nu a existat un interes public de a limita accesul la Parlament a unui num?r foarte mare de cet??eni moldoveni ce de?in cet??enia altor state ?i, în acela?i timp, în limitarea drepturilor aleg?torilor de a-?i exprima liber opinia în procesul de alegere a corpului legislativ. În orice caz, adoptarea unei asemenea legi în ajunul alegerilor legislative din 2009 constituie o m?sur? antidemocratic? ?i dispropor?ionat?. 2. De asemenea, reclaman?ii s-au plâns, în temeiul articolului 14 în conjunc?ie cu articolul 3 al Protocolului nr. 1, c? ei au constituit subiect al discrimin?rii în compara?ie cu al?i cet??eni moldoveni care locuiesc în Transnistria. Întreb?rile Cur?ii adresate p?r?ilor: 1. Pot oare reclaman?ii s? se pretind? victime ale viol?rilor invocate ale drepturilor garantate de Conven?ie? 2. Dac? da, a existat oare o violare a dreptului reclaman?ilor garantat de articolul 3 al Protocolului nr. 1 de a candida la alegeri libere, care asigur? libera exprimare a opiniei poporului la alegerea corpului legislativ, examinat în mod separat sau în conjunc?ie cu articolul 14 al Conven?iei? |
|||||||
Toate drepturile rezervate Copyright "Juriştii pentru Drepturile Omului" © 2006-2017 |
e-mail: info@lhr.md, design de UseMouse |