Am solicitat de la miniser informa?ia
privind mjloacele atribuite n ultimii ?apte ani pentru tratamente peste
hotarele ??rii ?i beneficiarii acestora. Ne interesa, n mod special,
dac? printre beneficiari nu exist? persoane cu demnitate public?. n?elegem c?
numele ?i prenumele unei persoane reprezint? date cu caracter personal, or
aceste date intr? n categoria celor speciale, dar am considerat c? atunci cnd
este vorba despre persoanele cu demnitate public?, societatea are dreptul s?
cunoasc? aceste informa?ii, pentru c? e vorba de bani publici, consider?
jurista Tatiana Puiu.
Ministerul: Nu exist?
niciun secret
La rndul s?u, Rodica Scutelnic, secretar de Stat la
Ministerul S?n?t??ii sus?ine c? criteriile prin care o persoan? poate beneficia
de tratamente din bani publici peste hotarele ??rii sunt stabilite clar ntr-un
ordin al Ministerului S?n?t??ii. Unicul criteriu de selectare este cel
al imposibilit??ii de prestare a unui serviciu medical n Repubica
Moldova. Pacientul care se adreseaz? urmeaz? s? prezinte concluzia
comisiei de specialitate n domeniu privind posibilitatea sau imposibilitatea
efectu?rii acestui tratament n Republica Moldova. Decizia este luat? de
comisiile de profil, pe specialit??i, membri ai c?rora sunt persoane cu
grad ?tiin?ific, care au experien?? n domeniu, a men?ionat Scutelnic.
Totodat?, n opinia func?ionarei, ?i persoanele cu
demnitate public? beneficiaz? de protec?ie n baza legii cu privire la datele
cu caracter personal: Indiferent de faptul dac? persoana sau pacientul este
persoan? cu demnitate public? sau nu, el oricum cade sub inciden?a Legii prind
protec?ia datelor cu caracter personal. Datele privind bugetul alocat, num?rul
de beneficiari sunt date publice ?i nu e niciun secret. Noi putem oferi
informa?ia f?r? nume concret, diagnostic concret.
Expert: Este informa?ie de
interes public
Potrivit Corneliei Cozonac, pre?edinta Centrului de
Investiga?ii Jurnalistice, informa?ia despre persoanele care s-au tratat peste
hotare din banii statului este una de interes public, iar jurnali?tii ar trebui
s? aib? acces la ea.
Secretizarea
informa?iilor despre persoanele care au beneficiat de tratamente costisitoare
peste hotare a fost discutat? n cadrul ?edin?ei Clubului Jurnali?tilor de
Investiga?ie din 6 aprilie
Dac? am avea acces la aceste informa?ii am putea verifica dac?
selectarea se face n mod preferen?ial, dac? rudele unor demnitari beneficiaz?
de tratament peste hotare. Noi, jurnali?tii, putem
avea acces la documente cu nume concrete cnd este vorba de interes public ?i
bani publici, dar trebuie s? facem un angajament c? nu divulg?m aceast?
informa?ie dac? nu g?sim probleme, sus?ine jurnalista. Potrivit ei,
ascunznd aceste informa?ii autorit??ile nu fac dect s? sporeasc? ?i mai mult
gradul de nencredere al popula?iei vizavi de corectitudinea gestion?rii
banilor publici. Noi cunoa?tem c? anumi?i demnitari au beneficiat de
tratamente costisitoare peste hotare, de mai multe ori. Pentru noi este
important s? afl?m dac? acest lucru s-a f?cut n mod echitabil, dac? ?i
cet??enii de rnd au acces la asemenea tratamente ?i, dac? nu cumva, demnitarii
au acces preferen?ial. Sunt lucruri care ne intereseaz? pe noi ca ?i cet??eni,
care pl?tim contribu?ii la buget, a men?ionat Cornelia Cozonac.
Ministerul de Interne ?ine
n secret numele persoanelor aflate n c?utare interna?ional? sau na?ional?
O alt? cauz? pus? pe rol se refer? la refuzul
Ministerului Afacerilor Interne de a oferi lista persoanelor aflate n c?utare
interna?ional? sau na?inal?, dar ?i date despre informa?ia atribuit? la secret
de stat n perioada anilor 2009-2016. Juri?tii pentru Drepturile Omului au
expediat solicitarea de informa?ie n octombrie 2016 ?i, pentru c? au primit un
refuz, au ac?ionat ministerul n judecat?.
n Republica Moldova, parafa secret
poate fi men?inut? pentru maxim 25 de ani. La solicitarea noastr?, adresat?
Ministerului Afacerilor Interne, ni s-a r?spuns c? desecretizarea se face, dar
n scopul p?str?rii secretului anchetei, aceste informa?ii nu pot fi f?cute
publice. La fel ne-a fost refuzat? informa?ia despre numele persoanelor
anun?ate n c?utare na?ional? ?i interna?ional?, sub pretextul datelor cu
caracter personal. R?spunsul MAI poate fi calificat drept ilegal deoarece
informa?ia solicitat? este una de interes public, iar refuzul este unul nentemeiat,
sus?ine jurista Tatiana Puiu.
La rndul s?u, Victor Rimi?, ofi?er superior din
cadrul Inspectoratului Na?ional de Investiga?ii, sus?ine c? ministerul
public? pozele, numele ?i anul na?terii tuturor persoanelor aflate n
c?utare pentru crime excep?ional de grave, iar informa?ii suplimentare pot fi
solicitate printr-un demers oficial adresat MAI.
Po?ta Moldovei refuz? s?
vorbeasc? despre banii achita?i pentru servicii juridice
O alt? structur? de stat – ntreprinderea Po?ta
Moldovei, a refuzat s? prezinte informa?ia despre entit??ile care au prestat
servicii juridice institu?iei n perioada anilor 2009-2016 dar ?i despre
onorariile pe care le-a achitat entit??ilor juridice ?i avoca?ilor n
aceast? perioad?.
ntr-un r?spuns oficial semnat de
directorul general al ntreprinderii, Sergiu Nastas, se men?ioneaz? c? S Po?ta
Moldovei nu se include n categoriile de furnizori de informa?ii prev?zute de
Legea privind accesul la informa?ie. ntreprinderea se ascunde ?i dup? alt?
prevedere, cea privind secretul comercial, dar invoc? ?i datele cu caracter
personal. Transmiterea informa?iilor ce constituie secret comercial unor
ter?e persoane atrage dup? sine r?spunderea disciplinar?, material?,
administrativ? ?i penal?, prev?zut? de legisla?ie, se mai arat? n r?spunsul
ntreprinderii adresat AO Juri?tii pentru Drepturile Omului.
Legea este nvechit?
Potrivit exper?ilor de la Juri?tii pentru Drepturile
Omului cadrul legal existent faciliteaz? secretizarea informa?iilor ?i impune
proceduri birocratice de desecretizare a acestora.
Ace?tia
consider? c? procedura de secretizare este excesiv de larg? ?i ofer?
posibilitatea de atribuire la secretul de stat a informa?iei ce nu are leg?tur?
direct? cu securitatea na?ional?, a?a cum este cea cu con?inut economic,
?tiin?ific sau informa?ii cu privire la administrarea public?.
Legisla?ia na?ional? este nvechit? ?i
nu e racordat? la standartele interna?ionale de acces la informa?ie. O parte
dintre prevederile legale trebuie abrogate, iar altele trebuie rev?zute sau amendate.
Mai mult ca att, Legea cu privire la secretul de stat nu ?ine cont de
prevalarea interesului public, sus?ine Stela Pavlov, coordonatorul
proiectului.
Legea privind secretul de stat a intrat n vigoare n
luna mai 2009. Cteva luni, mai trziu, n noiembrie 2009 a fost constituit?,
prin hot?rre de Guvern, Comisia Interdepartamental? pentru secretul de stat. Aceast?
comisie ar trebui s? se ntruneasc? de cel pu?in dou? ori pe an. n
prezent, nu este cunoscut? componen?a acestei comisii, iar ultima ?edin?? ar fi
avut loc acum trei ani, reie?ind din informa?ia plasat? pe site-ul oficial
al acesteia.
Recent, autorit??ile au extins lista persoanelor care vor
avea dreptul de acces la secretul de stat. Printre ei se num?r? pre?edintele
Consiliului Superior al Magistraturii, pre?edin?ii instan?elor judec?tore?ti,
dar ?i directorii Centrului Na?ional Anticorup?ie ?i Agen?iei Na?ionale de
Reglementare n Energetic?. Accesul la acest gen de informa?ie presupune ?i
acordarea sporurilor la salariu, sumele ridicate de func?ionari varind
ntre 400 ?i 2500 de lei.
Materialul este
realizat n cadrul proiectului Promovarea implement?rii
eficiente a Principiilor Globale privind Securitatea Na?ional? ?i Dreptul la
Informare n Republica Moldova apelnd la sistemul judiciar ?i litigare cu
caracter strategic, implementat de Asocia?ia Ob?teasc? Juri?tii
pentru Drepturile Omului ?i Centrul de Investiga?ii Jurnalistice cu sprijinul
financiar al Departamentului Justi?ie ?i Drepturile Omului al Funda?iei
Soros-Moldova.
(sursa foto http://clipartall.com)