Audieri în Parlament cu privire la hot?rârile CtEDO c. Moldovei

25 03 2008

La 21 martie 2008, începând cu ora 10:45, Parlamentul Republicii Moldova a organizat audieri în cadrul ?edin?ei Plenului Parlamentului cu privire la „cauzele pronun??rii hot?rârilor Cur?ii Europene a Drepturilor Omului în privin?a Republicii Moldova, executarea acestora ?i prevenirea înc?lc?rii drepturilor omului ?i a libert??ilor fundamentale”.

Marian LUPU, Pre?edintele Parlamentului, a men?ionat c? aceste audieri reprezint? o prim? ac?iune de acest gen, care se încadreaz? în func?ia de control ?i monitorizare a Parlamentului în privin?a execut?rii legilor. Audieri similare au avut loc la 19 iulie 2007 în cadrul ?edin?ei comune a Comisiei parlamentare juridic?, pentru numiri ?i imunit??i ?i a Comisiei parlamentare pentru drepturile omului.

La audieri au prezentat rapoarte dl Vladimir GROSU, Agent Guvernamental; dl Vitalie PÎRLOG, Ministru în exerci?iu al Justi?iei; dl Nicolae CLIMA, pre?edinte al Consiliului Superior al Magistraturii; dl Valeriu GURBULEA, Procuror General; dl Mihai POP, Ministru în exerci?iu al Finan?elor ?i dl Ion MANOLE, pre?edinte al asocia?iei ob?te?ti „Promo-Lex”.

Pe lâng? raportori, la ?edin?a Plenului Parlamentului au fost invita?i conducerea Ministerului Administra?iei Publice Locale, a Ministerului Afacerilor Interne, a Ministerului S?n?t??ii, a Cur?ii Constitu?ionale, a Cur?ii Supreme de Justi?ie, a Procuraturii Generale, a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice ?i Corup?iei, a Serviciului Vamal, a Departamentului de executare a deciziilor judec?tore?ti, a Departamentului institu?iilor penitenciare, a Centrului pentru Drepturile Omului, a Institutului Na?ional al Justi?iei ?i a Consiliului Baroului Avoca?ilor. Au mai fost invita?i reprezentan?i ai organiza?iilor neguvernamentale – CReDO, Amnesty International Moldova, Juri?tii pentru drepturile omului, Soros Moldova, Institutul de Reforme Penale -, precum ?i reprezentan?i ai misiunilor diplomatice acreditate în Republica Moldova.

Audierile au durat circa 4 ore ?i 10 minute. Rapoartele au fost prezentate în urm?toarea ordine: Agentul Guvernamental, dl Vladimir GROSU; Ministrul în exerci?iu al Justi?iei, dl Vitalie PÎRLOG; Pre?edintele Consiliului Superior al Magistraturii, dl Nicolae CLIMA; Procurorul General, dl Valeriu GURBULEA; Ministrul în exerci?iu al Finan?elor, Mihai POP ?i Pre?edintele asocia?iei ob?te?ti „Promo-Lex”, Ion MANOLE.

Agentul Guvernamental, dl Vladimir GROSU, a prezentat statistica cauzelor moldovene?ti la CtEDO ?i a trecut în revist? ac?iunile întreprinse de Direc?ia Agent Guvernamental întru executarea hot?rârilor ?i prevenirea unor condamn?ri pe viitor. El a mai subliniat c? Agentul Guvernamental informeaz? periodic Procurorul General despre condamn?rile Republicii Moldova la Curtea de la Strasbourg. Dl Grosu a men?ionat urm?toarele cauze care duc la înc?lcarea drepturilor prev?zute de CEDO ?i la condamnarea Moldovei la CtEDO: oamenii au devenit mult mai con?tien?i de drepturile lor ?i de modul în care acestea pot fi ap?rate; supraînc?rcarea instan?elor de judecat?; necesitatea schimb?rii mentalit??ii; lipsa unui mecanism intern care s? solu?ioneze plângerile persoanelor cu privire la pretinsele înc?lc?ri ?i s? asigure restabilirea în drepturi a cet??enilor; incompatibilitatea legisla?iei cu standardele europene în domeniul drepturilor omului; asumarea de c?tre stat a unor obliga?iuni care se dovedesc foarte greu realizabile (ex: retrocedarea imobilelor na?ionalizate); deficien?a în activitatea diverselor organe administrative sau a instan?elor judec?tore?ti în aplicarea legii (neexecutarea hot?rârilor judec?tore?ti, insuficien?a motiv?rii hot?rârilor judec?tore?ti); insuficien?a preg?tirii profesionale a juri?tilor în domeniul CEDO. El a men?ionat rolul autorit??ilor na?ionale, în particular a instan?elor judec?tore?ti na?ionale, în remedierea drepturilor înc?lcate, precum ?i necesitatea recunoa?terii precedentului judiciar ca izvor de drept. În final, Agentul Guvernamental a propus „instituirea unui mecanism ce ar asigura un control eficient asupra respect?rii pe viitor al sistemului CEDO”.

Ministrul în exerci?iu al Justi?iei, dl Vitalie PÎRLOG, a men?ionat ac?iunile întreprinse în vederea execut?rii hot?rârilor CtEDO ?i prevenirii condamn?rilor pe viitor, printre care înaintarea propunerilor de modificare a legisla?iei în diverse domenii, introducerea unui motiv nou pentru sanc?ionarea disciplinar? a judec?torilor pentru tergiversarea examin?rii cauzelor, renov?rile în unele institu?ii penitenciare, propunerile de construire a unui penitenciar în conformitate cu standardele europene etc. El a subliniat c? condamn?rile la CtEDO reprezint? ?i e?ecul justi?iei na?ionale. Dl Pîrlog a abordat necesitatea introducerii recursului individual la Curtea Constitu?ional?, mecanism care, în 2006, a fost respins de Parlament. 

Pre?edintele Consiliului Superior al Magistraturii, dl Nicolae CLIMA, a men?ionat înc?lc?rile care au fost constatate de CtEDO în cauzele împotriva Moldovei ?i a declarat c? acestea au avut loc ?i datorit? culpabilit??ii instan?elor judec?tore?ti. El a notat c? condamnarea Moldovei la CtEDO este condi?ionat? ?i de supraînc?rcarea judec?toriilor ?i a accentuat necesitatea consolid?rii capacit??ilor instan?elor de judecat? prin suplinirea num?rului necesar de judec?tori, precum ?i asigurarea judec?torilor cu consultan?i/referen?i. Dl Clima a declarat c? „judec?torii nu pot fi constrân?i de a activa sub amenin?area unei sanc?iuni financiare, deoarece existen?a acesteia ar putea influen?a, inclusiv incon?tient, adoptarea unei hot?râri judec?tore?ti”. El a mai notat c? condi?iile de activitate ale instan?elor judec?tore?ti, ?i anume cl?dirile inadecvate în care sunt amplasate judec?toriile, birourile mici de 9-10 m.p., lipsa stringent? de s?li de judecat?, diminueaz? activitatea de efectuare a justi?iei ?i accesul publicului la ?edin?ele de judecat?.

Procurorul General, dl Valeriu GURBULEA, a declarat c? „Moldova a fost pus? în risc major de condamnare la Curtea European? a Drepturilor Omului imediat dup? ratificarea Conven?iei Europene a Drepturilor Omului ?i a protocoalelor sale adi?ionale, deoarece imediat dup? ratificarea acestei conven?ii n-a fost adoptat un plan complex de stat privind implementarea ei”. În scopul eradic?rii torturii ?i a maltrat?rilor, în anii 2006-2007, au fost pornite circa 300 de dosare penale pe art. art. 3091 (tortura) ?i 328 (excesul de putere sau dep??irea atribu?iilor de serviciu) Cod penal, dintre care aproximativ jum?tate se examineaz? în instan?ele de judecat?. În privin?a ini?ierii ac?iunilor de regres, dl Gurbulea a comunicat c? sub conducerea unui adjunct al Procurorului General a fost creat un grup de lucru care examineaz? fiecare caz de condamnare a Moldovei la CtEDO ?i care pentru fiecare caz întocme?te un aviz cu propuneri. Pân? în prezent, au fost înaintate în instan?a de judecat? 4 cereri privind încasarea prejudiciului cauzat pentru condamnarea Moldovei la CtEDO – în 2 cazuri pentru neexecutarea inten?ionat? a hot?rârilor judec?tore?ti (ambele împotriva Ministrului de atunci al transporturilor ?i comunica?iilor, dl A. Cup?ov) ?i în alte 2 cazuri pentru aplicarea torturii de c?tre colaboratorii de poli?ie (împotriva a 4 colaboratori de poli?ie care se pretinde c? au maltratat reclaman?ii care, ulterior, a dus la condamnarea Moldovei la CtEDO).

Ministrul în exerci?iu al Finan?elor, dl Mihai POP, a declarat c? Guvernul î?i onoreaz? obliga?iile sale în privin?a achit?rii sumelor prev?zute în hot?rârile CtEDO ?i nu are datorii. Pân? în prezent, au fost achitate circa EUR 1,49 mln în baza hot?rârilor CtEDO ?i a acordurilor amiabile încheiate între reclaman?i ?i Guvern.

Pre?edintele asocia?iei ob?te?ti „Promo-Lex”, dl Ion MANOLE, s-a referit la statistica cauzelor moldovene?ti la CtEDO, cauzele care au provocat condamnarea Moldovei, alte cauze care ar putea duce la condamnarea Moldovei în viitor ?i m?surile pentru prevenirea condamn?rii pe viitor a Moldovei la CtEDO. Potrivit dlui Manole, pentru prevenirea unor noi situa?ii sistemice care ar putea duce la condamnarea Moldovei la CtEDO este nevoie, în special, de: motivarea adecvat? a hot?rârilor judec?tore?ti; schimbarea atitudinii func?ionarilor publici prin responsabilizare; explicarea de c?tre autorit??ile responsabile a esen?ei hot?rârilor anterioare ale CtEDO în cauzele moldovene?ti; sanc?ionarea disciplinar? a func?ionarilor publici pentru fiecare condamnare a Moldovei la CtEDO din vinov??ia lor; sanc?ionarea disciplinar? a judec?torilor pentru orice abatere grav? care a dus la condamnarea Moldovei la CtEDO; excluderea practicii de prelungire a examin?rii cauzelor în instan?ele de judecat? prin trimiterea, de c?tre instan?a ierarhic superioar?, a cauzei la rejudecare; cre?terea semnificativ? a num?rului ?i salariilor judec?torilor ?i implementarea institu?iei ac?iunii de regres în vederea compens?rii sumelor pl?tite în temeiul hot?rârilor CtEDO. El a mai sus?inut c? interpretarea art. 17 al Legii cu privire la Agentul Guvernamental, în partea ce ?ine de ac?iunea de regres, ca fiind aplicabil doar pentru abaterile care au fost comise dup? 14 aprilie 2006, când aceast? norm? a fost modificat?, este tenden?ioas?, deoarece ?i pân? la acea dat? în legisla?ia civil? exista institu?ia regresului, ?i anume art. art. 1405 ?i 1415 Cod civil.

Dup? prezentarea rapoartelor, care a durat circa o or? ?i 40 de minute, au urmat întreb?rile deputa?ilor adresate raportorilor. Au adresat întreb?ri urm?torii parlamentari: dna Vitalia PAVLICENCO, dl Vladimir FILAT, dl Dumitru PRIJMIREANU, dl Anatolie ZAGORODNII, dl Gheorghe SUSARENCOdna Valentina STRATAN, dl Nicolae OLEINIC, dl Vladimir DRAGOMIR, dl Valeriu COSARCIUC, dl Dumitru DIACOV, dl Iurie STOICOVdna Larisa ZIMIN, dl Anatol ŢĂRANUdl Leonid BUJORdl Ion PLE?CAdna Valentina CU?NIR, dl Ion VARTA ?.a.

Dup? faza întreb?rilor ?i r?spunsurilor, au urmat lu?rile de cuvânt ale deputa?ilor. Au ?inut discursuri: dna Vitalia PAVLICENCO, dl Vladimir FILAT, dl Gheorghe SUSARENCO ?i dna Maria POSTOICO.

Deputa?ii urmau s? adopte o hot?râre privind aceste audieri. Din cauza mai multor propuneri de modificare a textului documentului, adoptarea hot?rârii a fost amânat? pentru aceast? s?pt?mân?. 

Stenograma ?edin?ei Plenului Parlamentului din 21 martie 2008 este disponibil? pe pagina web a Parlamentului Republicii Moldova.

La 28 martie 2008, Parlamentul a adoptat hot?rârea nr. 72-XVI.